vrijdag 6 april 2012

Afhechten, kleur wisselen en aanhechten

Ik ga een rond haakwerk maken, dat elke toer van kleur wisselt.
Bij veel haakwerk zie je waar de wisselingen zijn.
Ik probeer het zo onzichtbaar mogelijk te doen.
Ik ga hier laten zien, hoe ik dat doe.

***
Je ziet op deze foto een gehaakt rondje.
In de meeste beschrijvingen moet je de ronde afsluiten met
een halve vaste boven op het eerste stokje, dat is gevormd door 3 lossen.
Ik doe dat niet. Na de laatste gehaakte steek, knip ik de draad af op 15 cm en trek hem door de lus:


Nu steek ik de haaknaald door de bovenkant van het
2e stokje (in dit geval de eerste steek na de 3 beginlossen):


En ik trek de draad erdoor:



Nu steek ik de haaknaald door de voorste lus van het laatste gehaakte stokje:


En ik trek de draad er door:


De naald steek ik door dezelfde steek van achter naar voren:


En trek de draad erdoor:


Het ziet er nu uit als een normaal gehaakte steek.
Het draadje zit aan de achterkant, dat kan je later wegstoppen.

***

Het aanhechten van een nieuwe kleur.
Ik maak een lus aan de haaknaald, zoals een beginlus van elk haakwerk:


Sla de draad om de naald en leg je vinger erop zodat de draad niet terugdraait:


En haak een stokje:


Haak verder met stokjes en hecht af zoals ik hiervoor al beschreef:


Zo zien alle stokjes er hetzelfde uit en ook het
afhechten is nauwelijks zichtbaar.

Zoals dit voorbeeld met stokjes, kan je natuurlijk
ook vasten haken.

***

Dit is het begin van een nieuw haakwerk, dat binnenkort
hier op mijn blog komt, met een beschrijving.

***

Fijne Paasdagen!

Photobucket